Školní poradenské pracoviště
Školní poradenské pracoviště
Školní metodik prevence | Mgr. Lenka Drábková | email: ldrabkova@zsamsprstice.cz |
Školní speciální pedagog |
Mgr. Božena Cihlářová |
email: bcihlarova@zsamsprstice.cz |
Ostatní pedagogové |
Mgr. Jiřina Dvořáková |
email: jdvorakova@zsamsprstice.cz |
Mgr. Anna Dubjaková |
email: adubjakova@zsamsprstice.cz |
|
Bc. Barbora Dvořáková |
email: bdvorakova@zsamsprstice.cz |
Náplň práce školního metodika prevence:
Činnost ŠMP je upravena vyhláškou č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních.
Školní metodik prevence tvoří společně se speciálním pedagogem Mgr. Boženou Cihlářovou a ostatními pedagogy školy tým, který úzce spolupracuje při mapování a řešení rizikových jevů v naší škole. Prioritními oblastmi jsou pro nás zejména pozitivní klima školy a v jednotlivých třídách, dále pak pozitivní přístup rodičů i veřejnosti ke škole, výchova žáků ke zdravému životnímu stylu, jejich osobnostní a sociální rozvoj a rozvoj jejich sociálně komunikativních dovedností, respektování práv druhého a plnění svých povinností (zodpovědnost za své činy), prevence proti šikaně, snížení výskytu verbální agrese, fyzické agrese a vandalismu.
Úkoly a kompetence ŠMP:
- Další vzdělávání v problematice prevence proti šikanování a prevence rizikových jevů
- Zodpovědnost za informovanost pedagogů o dokumentech v dané problematice (zákony, metodické pokyny)
- Napomáhání kolegům při strategii řešení konkrétních případů
- Spolupráce s pedagogy školy na zajištění konkrétních odborných a metodických materiálů (literatura, audio, video, internet…)
- Spolupráce s jinými institucemi
- Mapování situace, sledování rizik vzniku a projevů rizikových jevů
- Postupy řešení rizikových jevů
- Koordinace tvorby, realizace a zhodnocení Minimálního preventivního programu, který je podrobně k dispozici rodičům i veřejnosti na webových stránkách školy
Kontakty na instituce, kde můžete získat informace týkající se:
- problematika šikany
www.sikana.cz
www.spolecnekbezpeci.cz
www.minimalizacesikany.cz
www.sikana.org
- závislost na počítačích, internetová kriminalita
www.cms.e-bezpeci.cz
- drogová problematika
www.drogy-info.cz
www.odrogach.cz
- ostatní kontakty
Linka Bezpečí – 800 155 555
Rodičovská linka – 840 111 234
Bílý kruh bezpečí – 257 317 110
Schránka důvěry:
Schránka důvěry určena pro každého, kdo:
- má konflikty se spolužáky a chtěl by je vyřešit
- má problém s rodiči, s učitelem, se spolužáky, s kamarády, v rodině
- cítí, že mu někdo ubližuje, a neví, co s tím
- cítí, že je ubližováno někomu jinému
- potřebuje pomoc nebo poradit v nějakém jiném školním problému, který ho trápí
- chce se svěřit s nějakou jinou důvěrnou osobní věcí, která ho znepokojuje
- má dobrý nápad a chce ho nějakým způsobem realizovat
- něco ve škole postrádá
- je s něčím ve škole nespokojený
- nebo si třeba jen potřebuje o něčem popovídat
Náplň práce školního speciálního pedagoga:
Diagnostika a depistáž
- Vyhledávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich zařazení do speciálně pedagogické péče.
- Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka.
- Vytyčení hlavních problémů žáka, stanovení plánu pedagogické podpory v rámci školy a mimo ni a stanovené druhu, rozsahu, frekvence, a trvání intervenčních činností.
- Spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání dle potřeb a možností školy a školního poradenského pracoviště.
Konzultační, poradenské a intervenční práce
- Dlouhodobá i krátkodobá individuální/skupinová speciálně pedagogická péče za účelem naplňování podpůrných opatření pro žáky, speciálně pedagogické vzdělávací činnosti, reedukační, kompenzační a stimulační činnosti; se žákem s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
- Úpravy školního prostředí, zajištění speciálních pomůcek a didaktických materiálů.
- Individuální konzultace pro rodiče, zabezpečení průběžné komunikace a kontaktů s rodiči žáka/zákonnými zástupců.
- Konzultace s pracovníky školských a dalších poradenských zařízení.
Metodické, koordinační a vzdělávací činnosti
- Příprava a průběžná úprava podmínek pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole - koordinace speciálně pedagogických poradenských služeb na škole.
- Metodická pomoc třídním učitelům při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami nebo rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb.
- Kooperace s pedagogickými pracovníky školy zajišťujícími poradenské služby.
- Besedy a osvěta zejména zákonným zástupcům.
Legislativní rámec vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (dále jen školský zákon), ve znění pozdějších předpisů, legislativně vymezuje vzdělávací systém České republiky. Deklaruje nárok na vzdělávání všech občanů a odmítá diskriminaci v přístupu k jejich vzdělávání (§2 odst. 1 a školského zákona, v platném znění). Žákům se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen SVP) a žákům nadaným se věnuje §16 Školského zákona. Žáci s SVP k dosažení svého vzdělávacího potenciálu vyžadují poskytnutí podpůrných opatření, kterými se rozumí: „…nezbytné úpravy ve vzdělávání a školských službách odpovídající zdravotnímu stavu, kulturnímu prostředí nebo jiným životním podmínkám dítětem žáka nebo studenta.“ (§16 odst. 1 školského zákona, v platném znění). Podpůrná opatření spočívají například v úpravě očekávaných výstupů vzdělávání, v možnosti využít asistenta pedagoga či v možnosti vzdělávat se dle individuálního vzdělávacího plánu (§16 ods. 2 školského zákona, v platném znění).
Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných, svým zaměřením a obsahem navazuje na školský zákon. Dodává také další důležité skutečnosti, které jsou v kontextu vzdělávání žáků se SVP podstatné. Vyhláška se z velké části zaměřuje na problematiku podpůrných opatření 1. - 5. stupně a na postup při jejich uplatňování ve školním prostředí.
Dalším významným dokumentem, který se úzce vztahuje k žákům se SVP, je Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů. Zaměřuje se například na vymezení podmínek a nutných náležitostí pro zajišťování poradenských služeb či na jejich význam pro širokou skupinu žáků. V příloze této vyhlášky jsou vymezeny jak činnosti pedagogicko-psychologických poraden a speciálně pedagogických center, tak například náplň práce jednotlivých pracovníků školního poradenského pracoviště (výchovného poradce, metodika prevence, školního psychologa a školního speciálního pedagoga).